Murojaatlar ortida inson taqdiri bor
30.11.2023, 09:58
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining Xalq qabulxonalari va virtual qabulxonasi, shuningdek, barcha darajadagi vazirlik va idoralar mansabdor shaxslarining aholi murojaatlari bilan ishlash mexanizmi yaratilgani, hududlarda rahbarlar bilan jonli muloqotlar, sayyor va telefon orqali qabullar, onlayn murojaat hamda takliflar qabul qilish yo‘lga qo‘yilgani diqqatga sazovordir. Bu esa xalq manfaatlari ustuvorligini ta’minlashga, muammolarni hal qilish mumkinligiga umid va ishonch uyg‘otmoqda.
Davlat idoralari mutasaddilari quyi tizimga tushib, aholi ehtiyojlari va talablari asosida ishlashni boshlagani ham bejiz emas. Muhimi, jismoniy va yuridik shaxslarning murojaatlarida ko‘tarilgan dolzarb masalalarning tahlili islohotlarga asos bo‘lib xizmat qilayotir.
Keyingi yillarda mamlakatimizda davlat organlarining aholi bilan muloqotini takomillashtirish borasida ko‘plab normativ-huquqiy hujjatlar, xususan, yangi tahrirdagi “Jismoniy va yuridik shaxslarning murojaatlari to‘g‘risida”gi qonun qabul qilindi. “O’zbekiston - 2030” strategiyasida xalq bilan muloqotni yanada kengaytirish orqali aholi muammolarini aniqlash va hal etish tizimining samaradorligini oshirishga qaratilgan aniq maqsad va vazifalar belgilandi.
Oliy Majlis Qonunchilik palatasi Fan, ta’lim, madaniyat va sport masalalari qo‘mitasi tomonidan Oliy ta’lim, fan va innovatsiyalar vazirligining “Jismoniy va yuridik shaxslarning murojaatlarida ko‘tarilgan masalalarning hal etilayotganligi holati to‘g‘risida”gi axboroti eshitilgani ham yuqorida ta’kidlangan yaxlit jarayonning bir qismidir. Zotan, unda aholi murojaatlari bilan ishlashning hozirgi ahvoli vazirlik kesimida atroflicha muhokama qilindi.
Yurtimizda faoliyat yuritayotgan oliy ta’lim tashkilotlari soni 2018-2022 yillar davomida sezilarli ravishda ko‘payib, hozirda 200 tadan ortiqni tashkil etmoqda. Jumladan, Toshkent shahrida 86 ta, boshqa hududlarda 113 ta OTM mavjud. Shundan davlatga qarashli OTMlar soni 114 tani tashkil etsa, nodavlat va xorijiy OTMlar soni 87 taga yetdi.
Ayni paytda, tabiiyki, oliy ta’lim bilan qamrab olish ulushi ham oshib boryapti. Hisob-kitoblarga ko‘ra, o‘tgan olti yil ichida respublikada yoshlarni oliy ta’limga qamrab olish darajasi 9 foizdan 38 foizga oshgan. 2026 yilda bu ko‘rsatkich 50 foizga yetkazilishi rejalashtirilgan.
Albatta, talabalar sonining ortishi ijobiy holat bo‘lib, bu inson kapitalini, ya’ni har bir yetuk kadrning bilim va tajribasi jamiyat, yurt ravnaqi hamda rivoji yo‘lida sarflanishi quvonarlidir. Shu bilan bir qatorda ushbu sohada murojaatlarning ko‘payishi, ular bilan ishlashning yangi, tezkor va innovatsion usullarini amaliyotga joriy etilishini talab qiladi.
Oliy ta’lim, fan va innovatsiyalar vazirligi tizimida murojaatlarni intensiv ko‘rib chiqish tizimi yo‘lga qo‘yilgan bo‘lib, ishonch telefonlari va murojaatlar bilan ishlash bo‘limi faoliyat ko‘rsatmoqda. Aholi murojaatlarini ko‘rib chiqish jarayonida qonuniy talablarga to‘la rioya etilishini monitoring qilish bo‘yicha mavjud holatni haftada ikki marotaba tahlil etish amaliyoti yo‘lga qo‘yilgan. Murojaatlarni ijobiy hal etish ko‘rsatkichini oshirish hamda takroriyligining oldini olish maqsadida ularni bevosita murojaatchi ishtirokida ko‘rib chiqishga alohida e’tibor qaratilmoqda.
Joriy yilning 9 oyida vazirlikka jismoniy va yuridik shaxslardan jami 10 624 ta murojaat kelib tushgan bo‘lib, ularning salmoqli qismi ijobiy hal qilingan bo‘lsa, ayrimlariga huquqiy ma’lumot berilgan, 29 tasining ko‘rib chiqilishi tugatilgan, 4471 tasi hududiy idoralarga, 418 tasi esa tegishli vazirliklarga yuborilgan.
Bu borada murojaatlarning 50 foizdan ortiqroq qismini vazirlik markaziy apparatida emas, balki joyiga chiqqan holda ko‘rib chiqish tizimi joriy etilganligi, ularni joyida o‘rganish uchun zarurat bo‘lmaganda esa fuqaro bilan telefon orqali bog‘lanib, barcha savollarga to‘liq javob berilayotganini qayd etish lozim.
Fuqarolar tomonidan eng ko‘p yo‘llanayotgan masalalar hamda ularning hududlar kesimidagi dinamikasiga ko‘ra, vazirlik rahbariyatining sayyor qabullarini tashkil etish, tizimga oid muammo, kamchilik va takliflarni to‘g‘ridan-to‘g‘ri vazirlikka yuborish maqsadida ochiq muloqot portali (taklif.edu.uz) ishga tushirilgan.
Aholini qiynab kelayotgan muammolarni aniqlash va bartaraf etish bo‘yicha olib borilayotgan ishlar natijasida talabalar o‘qishini xorijiy mamlakatlardan ko‘chirish 62,8 foizga, professional ta’lim muassasalariga o‘qishga kirish va tiklash 38,9 foizga, talabalar safidan chetlatilganidan norozilik 30,2 foizga, talabalar stipendiyasi masalasi 29,1 foizga, talabalar o‘qishini respublika hududida ichki ko‘chirish esa 27,6 foizga kamayishiga erishilgani ijobiy holat, albatta. Biroq jismoniy va yuridik shaxslardan kelib tushayotgan murojaatlar bilan ishlashda ularning har birining ortida inson, uning manfaatlari har narsadan ustunligi va ajralmas huquqlarini himoya qilish masalasi turganini, bu boradagi ishlarni to‘g‘ri tashkil etish dolzarbligini ham alohida ta’kidlash joizdir.
Gulshana XUDOYOROVA,
Oliy Majlis Qonunchilik palatasi deputati.
O'xshash yangiliklar
-
Davlat dasturidan kelib chiqadigan partiya va fraksiya oldidagi vazifalar muhokama qilindi
26.02.2024, 21:34
-
Deputat maktab kutubxonasiga 100 dan ortiq badiiy asarlar va adabiyotlar tuhfa qildi
14.02.2024, 17:25
-
Muhim va ustuvor vazifalar belgilab olindi
31.01.2024, 17:53
-
“Ayollar daftari” bilan manzilli ishlashning shaffof mexanizmi yaratiladi
30.01.2024, 12:29
-
Deputat jarqo‘rg‘onlik tadbirkorlar muammosini o‘rgandi
30.01.2024, 10:11
Fikringizni qoldiring